tisdag 15 december 2009

Fatties matvanor

"Caroline sa...
Du, om du har tid sen nån dag, skulle du inte kunna göra ett inlägg om vad du äter en vanlig dag så man får ett hum? Skulle va väldigt inspirerande å intressant!"

Fick denna förfrågan i en kommentar, och tänkte att visst kan jag det! Det enda som är knepigt att säga rakt av hur jag äter är lunch och middag, då det kan vara precis vad som helst inprincip. Husmanskost, wok, pasta, soppa... Man kan väl säga att mina lunch och middagar är som vilka andra som helst, bara att portionerna är löjligt små. (Oftast får lunchen & middagen bestå av samma maträtt)

Frukost:
1 kopp kaffe
1/2 skiva lingongrova med keso, philadelphia eller leverpastej (skivad tomat eller saltgurka också)

Mellis:
1st Actimel

Lunch:
1-3dl av
t.ex. husmanskost, wok, pasta eller soppa

Mellis:
1st Knorr Vie

Middag:
1-3dl av t.ex. husmanskost, wok, pasta eller soppa

Mellis:
Knäckebröd med ost, kalkon eller leverpastej (skivad tomat eller saltgurka också)

FRUKT & GRÖNT
Grönsaker till maten består oftast av kokade konservgrönsaker (typ minimorötter, gula ärtor, minimajs, haricoverts). Detta beror på att jag helt enkelt tycker konserverade grönsaker är underbart gott.
Jag äter inte frukt längre, då jag är feg. Har fått magknip varenda gång jag provat att äta frukt, tillochmed juice är svårt att dricka. Därför dricker jag knorr vie i hopp om att iaf få i mig liiite från fruktriket..

KÖTT
Det enda köttet jag upplever svårt eller besvärligt att äta är mörkt kött. Jag blir lika mätt som om jag just ätit betong av bara två tuggor ungefär, och har jag otur mår jag illa. Men kyckling, fläskkött, korv etc går väldigt bra att äta! Kyckling & köttfärs (nötfärs funkar lustigt nog) är nog det jag äter mest av.

DRYCK
Jag är ganska trist på den här punkten. Jag dricker ramlösa hela tiden, kan gå åt 1-2st 1,5L flaskor per dag. Utöver det brukar jag dricka mellan 2-4 koppar kaffe varje dag.

ONYTTIGHETER
Bullar, kakor, och allmänt fikabröd äter jag som sagt när jag blir hembjuden till någon på fika, eller går på café.
Pizza/hamburgare/snabbmat köper jag ungefär 1-2 gånger i månaden.
Popcorn får jag köpa om jag går på bio. Vilket är kanske 1 gång varannan månad eller mer sällan.
Nötter köper jag hem kanske en gång i månaden eller så, och då är dom saltade eller kryddade.
Läsk:
Ungefär 1gång i månaden går jag på fest och dricker drinkar jag blandar läsk i.


Men jag ska erkänna att vissa dagar slarvar jag förskräckligt.. glömmer att äta tillräckligt ofta, eller orkar inte laga mat och då ersätter jag den lagade maten med en ostmacka (eller så) istället. Andra dagar får jag för mig att slopa grönsakerna... Jobbar dock på att äta så bra som möjligt varenda dag :)

5 kommentarer:

  1. Tack söta du för att du har tagit dig tid! De var perfekt! Tänker att eftersom du å jag e ganska lika BMI mässigt (sen tycker jag du va grymt fin å propertionerlig, stavas det så? på din före bild du la upp för nån vecka sen)innan din operation. Å du har gått ner så himlans bra i vikt, så de kan va bra å se ungefär hur du äter. Så jag kan bli värsta copycat sen;)

    SvaraRadera
  2. Känns som om att du äter riktigt bra, måste lära mig från dig! =)

    SvaraRadera
  3. åå vilken bra och inspererande blogg! Du verkar äta väldigt bra du :) Även om jag troligen skulle gått hngrig om inte jag åt med eftersom jag tränar så mycket om jag ändå gör. Men jag kan tänka mig att många inspereras av dig :)

    SvaraRadera
  4. visst är dom snygga? Ja tror jag ska klicka hem några efter jul.

    Ja de är klart då äter man ju mindre, jag har haft några dagar jag är sugen på ALLT verkligen. Men mest köttfärs och då snackar vi inte lite utan MÄNGDER av köttfärs. Vet inte vad som försegår i mitt huvud just nu men jag är konstant hungrig och det är det enda som duger just nu haha.

    SvaraRadera
  5. Tack för de! Intressant att läsa vad andra äter och hur de funkar. Jag måste sluta med fika, de är prio ett.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera