torsdag 1 juli 2010

"Plussa på" rätt saker -svårt!

Fick en kommentar till gårdagens inlägg som fick mig att tänka till/grubbla vidare (det är därför det är så roligt när ni kommenterar, säger emot mig eller ger mig tankeställare! Fortsätt med det!)

"Men varför inte ta bara en skvätt mellanmjölk i kaffet?" löd kommentaren från Ania.

Jag menade självfallet inte att man inte får ha lite mjölk i sitt kaffe eller te! Men däremot har jag börjat tänka mycket på hur fel vi människor (inte alla, men många) gör i vårt ätande. På våra mackor har vi kanske lite ostskivor eller lite salami, inget mer, inga grönsaker, ingen kombination av flera pålägg, bara ett enda enformigt pålägg dag ut och dag in. Och i kaffet eller téet som egentligen är något man absolut skulle kunna dricka som det är, öser vi i sockerbitar, grädde, choklad och annat som gör det nästintill till flytande godis?

Vi "plussar på" på fel saker helt enkelt.

Om man vände på det hela, och drack sitt te eller kaffe som det är (eller med en skvätt mellanmjölk som Ania föreslog), och så äter man EN eller TVÅ mackor (istället för fyra-fem) med både kött, ost och kanske 3 olika sorters grönsaker på? Mer vitaminer och mindre kolhydrater direkt, och det mättar säkert bättre i längden..

Detta är ju inget nytt, men jag fick ändå en liten "aha-känsla" av tankegången. En sådan enkel sak som att lära sig "plussa på" på ett BRA istället för DÅLIGT sätt kan nog göra enorm skillnad faktiskt. Vem säger att man måste äta tråkigt för att det ska vara bra? En riktigt matig macka är väl ändå roligare än en torr liten rostmacka med två ostskivor?


Jag har det säkert lite orättvist lätt just i denna fråga. Det är nämligen så att äter jag t.e.x en vanlig cheeseburgare från McDonalds blir jag helt löjligt mätt och illamående, och det håller i sig i timmar. Äter jag däremot en hamburgare från Max med både sallad, lök, gurka, tomat osv i, så blir jag mätt utan att må illa, och dessutom orkar jag hela burgaren (som givetvis då är större än den där lilla ostburgarn från donken). Detta var iof ett snabbmatsexempel, men det fungerar likadant med mackor eller mat. Äter jag en portion pasta med sås, eller en enkel ljus ostmacka, då blir jag obehagligt övermätt av ytterst lite, men ser jag till att äta lika mycket sallad som mat (eller halva mackan med sallad/grönsaker) så orkar jag ibland DUBBELT så mycket och mår dessutom inte dåligt efteråt.

Ex:
2dl pasta med sås enbart = Äckligt övermätt
3dl pasta med sås och 2dl sallad = Lagom mätt utan obehag

På detta vis är jag tacksam. Jag har blivit tvingad att tycka om vad som är bra. Samtidigt som jag VET att jag aldrig i mitt liv skulle kunnat "ta in" detta för två år sedan. För två år sedan "plussade" jag enbart på FEL saker. Extra ost, extra grädde, extra socker osv (saltet var jag värst med. Min mat måste ha smakat som kaniners saltstenar smakar!). Jag åt inte grönsaker såvida jag inte var bortbjuden och helt enkelt åt upp grönsakerna på tallriken för att vara artig och visa hyfs.

När man tänker efter så "plussas det på" på fel sätt överallt. Det FINNS pizzor med sallad, färska tomater, grillad paprika osv på, men istället väljer många mozzarella, ädelost, sås osv att "plussa på" sina pizzor.

På ett sätt känns det skitdumt att jag klankar ner på det här, då jag själv var en mästare på att göra allt jag nu säger är fel. Men jag blir riktigt irriterad, både på mig själv och matkulturen. Det är ju BÄDDAT för att folk ska "plussa på" tvåhundramiljoner kalorier i det de äter. "Pizza är ju ONYTTIG mat. Varför låtsas som annat och ta sallad på? Nej jag tar en kebabpizza med extra ost och pommes på! Ska jag väl synda så kan jag göra det REJÄLT"

Varenda gång man väljer det nyttigare alternativet på en pizzeria känns det automatiskt larvigt, dessutom kan man inte beställa en sallad som tjockis när man är ute, utan att VETA att alla som ser en kommer tänka något i stil med "jaha, en annan tjockis som lönlöst försöker banta. Han/hon kommer väl gå hem och klämma i sig en kladdkaka senare ikväll". Hur lätt är det då att försöka tänka rätt och bra, när man är omgiven av fördomar?

Nu när jag gått ner i vikt så är folk plötsligt inte längre rädda att spy ut sina fördomar om tjockisar i min närhet. Allting jag var rädd för att folk tänkte om mig som tjock har nu blivit bekräftat, och det gör mig verkligen skitledsen. Det var ju inget de specifikt tyckte om MIG, utan jag hamnade bara i facket för "åsikter folk har om tjockisar" automatiskt.

Nu börjar det här inlägget spåra ur... Men det jag ville ha sagt var: FÖRSÖK "plussa på" på RÄTT och inte fel saker. Försök stå på er även när folks fördomar pressar luften och orken ur er. Tänk på er själva och att ingenting annat spelar någon roll. Om man ger upp eller tröstäter pga kritik så låter man människorna med fördomar vinna. Ge dom inte det.

Jag klarade det inte.
Jag lyckades inte stänga igen öronen och bry mig mer om mitt eget välmående än vad jag brydde mig om vad andra tyckte.

Men jag hoppas andra kan, och de som redan gör det förtjänar en fet guldmedalj!

4 kommentarer:

  1. sv: ja jag har läst igenom massor från dina tidigare inlägg tror jag är för nervös när jag läser så kan inte tänka på allt som står :P

    jag undrar hur man kan dricka i början, eller hela tiden egentligen. kan man dricka typ 5 munnar vatten på en gång, eller måste man ta 1 och sen vänta en stund innan man tar en till?

    jätte glad att jag hittade din blogg, läser igenom arkiven lite då och då :)

    SvaraRadera
  2. Litet inhopp bara sådär:
    Hoppas du förstår att jag inte tycker illa om överviktiga eller något så när jag kläcker ur mig såna kommentarer som typ "höhö hon är tjock", jag menar ju bara att... Tja, karma och rättvisa typ, att en elak människa är överviktig känns liksom som ett "ha!", särskilt om människan i fråga mejat ner andra för att få saker själv, typ (som människor som ljuger och manipulerar och så). Lite som "man kan inte få allt!".

    Dessutom har jag tänkt på en grej - det är hemskt ofta min (och säkert andras) hjärna springer ifrån mig lite, typ om man är på bussen och en mörkhyad/överviktig/finnig/smal/whatever människa går in i en eller tar ens plats på bussen har jag aslätt för att tänka "men jävla neger/tjockis/äckel/anorektiker" innan jag hajar till och ba "vänta, va?". Det är så SJUKT mycket man fått inpumpat sen man var liten, att mörkhyade är si och överviktiga är så, att det sätter sig i bakhuvudet. Bara att man överhuvudtaget KAN använda tjockis, neger eller vad som helst som skällsord är ju inkört i skallen sen barndomen.

    ...Okej nu svamlar jag. Huvudpoängen var väl typ att jag hoppas att jag inte gjort dig ledsen eller att du tagit illa upp någon gång när jag svamlat på. Skulle lika gärna kunna säga "Har hon mustasch? Hoppas hon har mustasch!" när vi pratar om någon dum mänska liksom, men fördomarna om överviktiga och den automatiska tanken "det är något hemskt och dåligt att vara tjock och det är likvärdigt med ett straff" ligger närmare ytan och är intensivare inkörda i skallen än mustascher.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. relationen till mat kommer alltid vara svårt...jag betvivlar att det går att komma ur matmissbrukstänket..även om jag absolut tror att man kan ha det under kontroll. Man tänker att det är lika bra att ta kaffet svart för då blir jag inte lockad till mer...men om man tar bort "allt" tror jag bara det slår över på helt fel sätt sen. Men om man börjar med mjölk i kaffet blir det sen socker på jordgubbarna, majonäs på ägget, smält smör på potatisen och sen har man plötsligt lagt till lite på allt man äter. Ja nu har jag hårddragit det hela men hoppas du förstår hur jag menar :) Jag själv har mjölk i kaffet för jag gillar inte kaffe utan mjölk..men jag är helatiden rädd (inte pga mjölken då) att jag ska bara bygga på och lägga till helatiden......som sagt..jag betvivlar att man kan komma helt ifrån missbruket...Men jag är glad ändå *ler*

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Ville bara lämna en kommentar och tacka för en välskriven och bra blogg. Klockan är nu 07:03 och jag har suttit och LUSLÄST varje inlägg du har skrivit. Ända sedan 2007 ^_^. I slutet av 2008 började jag fundera på att göra en GBPop, men har inte riktigt kommit till skott att boka tid på vårdcentralen för att få en remiss skickad. Jag har funderat fram och tillbaka på om detta verkligen är något jag vill, läst näst intill allt som finns på viktop och andra sidor, men nu har jag bestämt mig. Sitter nu och väntar på att klockan ska bli 08:00 så jag kan ringa till vårdcentralen för att boka tid.

    Tack för den extra kicken jag behövde för att komma över tröskeln till mitt nya liv. Och grattis till din viktnedgång, du har varit otroligt duktig. Det var fantastiskt att få vara med på din resa, även fast det bara tog mig en natt att hänga med på resan :)

    Kram,
    Em

    SvaraRadera